Учені створили штучні клітини та навчилися програмувати їхню поведінку

Американські вчені з Університету Північної Кароліни розробили технологію виробництва штучних клітин, які мають вигляд і діють як клітини організму. Їх можна використовувати в галузі регенеративної медицини, для діагностики та доставлення ліків. Дослідження опубліковано в науковому журналі Nature Chemistry.

Клітини та тканини складаються з білків, які об’єднуються для виконання завдань і створення структур. Білки необхідні для формування каркаса клітини, званого цитоскелетом. Цитоскелет дає змогу клітинам змінювати форму і підлаштовуватися під умови навколишнього середовища.

Команда створила клітини з функціональним цитоскелетом без використання природних білків. Натомість дослідники скористалися технологією пептид-ДНК, яка спрямовує пептиди (складові частини білків) і генетичну інформацію для створення структур потрібної форми та з необхідними властивостями.

Використання ДНК дало змогу програмувати синтетичні клітини на виконання певних завдань і реакції на зовнішні впливи. Хоча живі клітини влаштовані складніше за штучні, останні більш передбачувані та краще переносять перебування в агресивних середовищах.

Наприклад, створені в лабораторії клітини залишилися стабільними за температури 50°C.

Учені зазначили, що їхня розробка може спочатку виконувати одне завдання, а після його закінчення переналаштуватися на іншу роботу. У перспективі це дасть змогу створювати біологічні тканини з різними функціями.