Вчені розкрили секрет, чому слід від деяких метеорів залишається понад годину

Нове дослідження відкриває нові можливості для вивчення атмосфери.

Нове дослідження метеорів, що пролітають на висоті 90 кілометрів, показало, що саме такі метеори залишають після себе постійний слід, що світиться, чого не відбувається в метеорів, які згорають на великих висотах. Цей висновок було опубліковано в липневому випуску журналу Journal of Geophysical Research: Space Physics.

Метеори зазвичай швидкоплинні явища: частинка космічного пилу залишає вогняний слід, коли проноситься через атмосферу, і потім миттєво зникає. Однак іноді метеори залишають після себе довге післясвітіння, зване стійким шлейфом. Астрономи відзначають ці феномени вже понад століття, але питання про їхнє походження залишалися без відповіді.

Нещодавно перше систематичне дослідження стійких шлейфів показало, що ключовим фактором, який впливає на появу шлейфу, є висота метеора в атмосфері, а не його швидкість або яскравість.

Стійкі шлейфи утворюються, коли метали, що згоріли на поверхні метеорита, реагують із киснем, особливо з озоном, в атмосфері. Хімічна реакція виділяє тепло і світло, підтримуючи шлейф протягом десятків хвилин або навіть до години. Вони можуть звиватися і скручуватися, як світяться змії, під впливом вітру.

Астрофізик Логан Кордоньє та його колеги встановили камеру, яка майже два роки спостерігала одну й ту саму ділянку неба над Нью-Мексико. З жовтня 2021 року по липень 2023 року прилад записував кожну світлову смугу, що перетинала його поле зору.

За цей час команда зареєструвала майже 7 500 метеорів, з яких близько 850 залишили стійкі шлейфи. Шлейфи виявилися більш поширеними, ніж очікувалося, приблизно один із дев’ятнадцяти тривав понад п’ять хвилин. Шлейфи залишали метеори будь-якої швидкості та яскравості. Більшість стійких шлейфів утворюються повільними метеорами.

Чому деякі шлейфи зберігають свої форми, тоді як інші швидко розсіюються – все ще загадка. Деякі фізики припускають, що маленькі заряджені порошинки, збиті з метеорита, можуть створювати електричне поле, яке утримує шлейфи разом.

«Майбутні спостереження стійких шлейфів можуть допомогти вивчити хімічний склад цього невловного атмосферного шару. Це та ділянка спини, яку важко почухати. Занадто високо для метеозондів, і занадто низько для супутників. Це складна область для дослідження», – каже Кордоньє.