Астрономи пояснили, чому Діморф та інші астероїди-супутники схожі на кавун

Довгасті астероїди можуть зустрічатися в космосі набагато частіше, ніж вважалося.

Більшість астероїдів-місяців за формою нагадують вертикальні футбольні м’ячі. Однак Діморф, супутник астероїда Дідім, до зіткнення з космічним апаратом DART був більше схожий на сплющену кулю. Астероїд-супутник Селам за формою також порівнюють із кавуном.

Незвичайні форми крихітних Диморфа і Селама вже багато років викликають здивування в астрономів, але нове дослідження нарешті пояснює, як вони стали такими дивними. Схоже, астероїди химерної «кавунової» форми можуть зустрічатися частіше, ніж вважалося.

Бінарні астероїди досить часто зустрічаються в космічному просторі. До їхнього числа входить дует Дідім – Діморф, останній з яких став метою місії НАСА з випробування відхилення астероїда 2022 року. Бінарні астероїди утворюються, коли уламки батьківського астероїда, що складається зі слабо утримуваних каменів, обертаються так швидко, що скидають частину своєї маси.

Більшість астероїдів-супутників – пролатеральні, але Діморф до зіткнення з DART мав форму довгастого сфероїда. Він був стиснутий біля полюсів і витягнутий уздовж середини, як кавун. Крихітний Селам, нещодавно виявлений супутник астероїда Дінкінеш, ще більш незвичайний і складається з двох з’єднаних між собою кам’янистих сфер.

Результати дослідження показали, що остаточна форма місячного астероїда залежить від двох основних чинників: гравітаційної сили, яку чинить батьківський астероїд, і характеру зіткнень супутника з іншими скелястими об’єктами в диску уламків.

Роль відіграють й інші параметри, один з яких – щільність батьківського астероїда. Щільніші астероїди, наприклад, Дідім, обертаються швидше, ніж легші, як Рюгу. Щільніші «батьки» створюють ширші диски уламків, які, своєю чергою, призводять до утворення супутників на більшій відстані від «батька».

Дослідники виявили, що супутники, які формуються на певній відстані від батьківського астероїда, зазвичай набувають витягнутої форми. На цій відстані, названій межею Рош, гравітація «батька» врівноважує внутрішню силу астероїда-місяця, зберігаючи його форму в міру того, як він повільно зростає, стикаючись і зливаючись з іншими уламками, пише Live Science.

З іншого боку, супутники, що формуються за межею Рош, набувають довгастої форми, оскільки перебувають поза гравітаційним захопленням батьківського астероїда. При зіткненні з іншими уламками на орбіті вони ростуть більш рівномірно, ніж їхні пролатеральні побратими.

Однак більшість довгастих астероїдів формується набагато нижче межі Рош. Занадто близьке розташування призводить до того, що супутники розриваються на частини гравітацією батьківського астероїда, внаслідок чого втрачають свою довгасту форму. Такі місяці, найімовірніше, перетворяться на довгасті сфероїди після зіткнення з іншими астероїдами-супутниками.