Науковці відкрили новий вид птерозавра, що жив 150 млн років тому

Палеонтологи здійснили важливе відкриття в еволюції птерозаврів, описавши новий вид, що жив 150 мільйонів років тому. Знахідка отримала назву Propterodacylus frankerlae і датується кімериджським ярусом пізньої юрської епохи.

Скам’янілі рештки Propterodacylus frankerlae були виявлені у вапняковому кар’єрі Rygol поблизу містечка Паінтен у Баварії, Німеччина. Зразок представлений повним зчленованим скелетом із залишками м’яких тканин, що дозволило науковцям детально вивчити анатомію тварини.

Новий вид належить до групи монофенестрат (Monofenestrata), яка включає сімейство вуконгоптерид (Wukongopteridae) і підзагін птеродактилоїдів (Pterodactyloidea). Propterodacylus frankerlae демонструє перехідні ознаки між більш давніми рамфоринхоїдними птерозаврами та еволюційно просунутими птеродактилоїдами.

Ця летюча рептилія мала череп довжиною близько 9 см та ймовірний розмах крил близько 55 см. Характерними рисами виду є дуже короткий хвіст і невеликий, але функціональний п’ятий палець з двома фалангами. Такі особливості роблять Propterodacylus frankerlae важливою ланкою в розумінні еволюції птерозаврів.

Птерозавр Propterodacylus

Доктор Шпіндлер, один з авторів дослідження, зазначає, що це відкриття заповнює найбільшу прогалину в розумінні еволюції морфології птерозаврів. Propterodacylus frankerlae поєднує риси рамфоринхоїдних, вуконгоптеридних і похідних птеродактилоїдних птерозаврів, демонструючи проміжний етап еволюції цих летючих рептилій.

Цікавим фактом є те, що новий вид був сучасником археоптерикса (Archaeopteryx), рештки якого знайдені у сусідньому геологічному басейні. Це додає важливий контекст до розуміння фауни пізньої юрської епохи.

Відкриття Propterodacylus frankerlae є значним кроком у розумінні еволюційного переходу від примітивних довгохвостих форм до більш просунутих короткохвостих птеродактилоїдів, які домінували в небі мезозойської ери.

Результати дослідження опубліковані в онлайн-журналі Palaeontologia Electronica.