Вчені розкрили таємницю швидкого утворення великих планет

Збурення в протопланетних дисках створюють газових гігантів з частинок в 1 мм.

Група німецьких астрономів з Університету Людвіга-Максиміліана та інших наукових установ розкрила механізм швидкого формування газових гігантів. Дослідження опубліковано в науковому журналі Astronomy & Astrophysics.

Попередні теорії припускали, що величезні планети, подібні до Юпітера і Сатурна, утворюються внаслідок зіткнень астероїдоподібних небесних тіл, званих планетезималями, і подальшої акреції газу протягом мільйонів років. Однак ця модель не могла пояснити швидкість появи газових гігантів, розташованих далеко від своїх зірок.

Щоб розкрити цю таємницю, команда створила нову модель, що включала всі необхідні фізичні процеси планетарного формування. Розрахунки показали, що кільцеві збурення в протопланетних дисках (так звані субструктури) здатні прискорити формування газових гігантів.

Учені з’ясували, що частинки пилу діаметрів в один міліметр аеродинамічно накопичуються в турбулентному газовому диску. Це початкове збурення захоплює пил і не дає йому піти в напрямку зірки. Таке накопичення робить зростання планет дуже ефективним, оскільки завдяки йому в невеликій області збирається багато речовини для планетоутворення.

За словами астрономів, їм уперше вдалося змоделювати процес, під час якого найдрібніші частинки пилу перетворюються на гігантські планети на великих відстанях від зірок – у 5-200 разів далі, якщо порівнювати з дистанцією між Землею і Сонцем.