Науковці виявили космічні урагани над Південною півкулею Землі

У магнітосфері планети рухаються плазмові вихори зі швидкістю 3600 км/год

Міжнародна група вчених із Китаю, США та Великої Британії виявила космічні урагани, що вирують над Південною півкулею Землі. Дослідження опубліковано в науковому виданні Journal of Geophysical Research: Space Physics.

Космічні урагани – нещодавно відкрите геомагнітне явище, в якому плазма взаємодіє з магнітосферою планети.

Вони являють собою спіральні рукави плазми протяжністю в сотні кілометрів, які обертаються за годинниковою стрілкою навколо відносно спокійного «ока» в центрі. Ці процеси спричиняють полярні сяйва і можуть викликати перешкоди супутникового зв’язку.

Дослідники знайшли перші докази існування космічних ураганів 2021 року під час вивчення супутникових знімків. Усі плазмові вихори розташовувалися над Північною півкулею, де зосереджено більше наукових приладів і спостережень. Попереднє відкриття показало, що щорічно над північною частиною планети відбувається близько 12 подібних подій.

У новій роботі команда з’ясувала, що над Південною півкулею космічні урагани виглядають і поводяться багато в чому так само як їхні північні аналоги. Це свідчить про те, що ними керують схожі механізми. Космічні урагани найчастіше звалюються на Південну півкулю влітку, можливо, через магнітний нахил планети та рівень впливу сонячного світла.

Дослідження також показало, що середня швидкість плазми поблизу космічних ураганів становить близько кілометра на секунду (3600 кілометрів на годину). Це приблизно в 10 разів швидше за звичайну швидкість плазми в магнітосфері, зазначили фахівці.