Учені знайшли в мозку одразу дві карти для навігації в просторі

Journal of Neuroscience: премоторна кора мозку зберігає подвійну систему координат і орієнтирів.

Міжнародна група вчених із Китаю та Великої Британії з’ясувала, що мозок використовує одразу дві різні карти для просторового планування та навігації. Дослідження опубліковано в науковому виданні Journal of Neuroscience.

Як показало вивчення щурів, набори даних про навколишній світ зберігаються в премоторній корі мозку.

«Ми виявили, що премоторна кора використовує самоцентровану систему координат для просторового планування, але вона також кодує карту, центровану на світі, яка використовується для визначення поточного положення тіла. Ця самоцентрована і центрована на світі інформація об’єднується в окремих нейронах мультиплікативним чином, що полегшує її розплутування в низхідному напрямку», – пояснив співавтор роботи, доктор Джеффрі Ерліх.

Під час експериментів команда записала нейронну активність мозку гризунів у ділянці мозку, відомій як фронтальне орієнтаційне поле (ФОП) у премоторній корі.

Дослідники розробили завдання, що включає стіну з сімома круглими вікнами. Щурів навчали поміщати свій ніс у перший ілюмінатор, після чого в іншому ілюмінаторі з’являлося світло, позначаючи його як ціль.

Потім тваринам доводилося чекати слухового сигналу, перш ніж направити свій ніс до цільового ілюмінатора, щоб отримати нагороду. Цей період очікування дозволив дослідникам розрізняти планування і дію в мозку.

Деякі випробування мали різні напрямки руху, які приводили до однієї й тієї самої мети, а деякі мали один і той самий напрямок руху, але приводили до різних цілей, оскільки у них були різні початкові точки.

Дослідники вивчили нейронну активність у період між візуальними й слуховими сигналами, щоб встановити, чи планував мозок на основі напряму або кінцевої позиції, тим самим визначивши, чи використовував ФОП самоцентричну або світоцентричну карту.

Дослідники вивчають, як ці подвійні карти використовуються в завданнях, де інструкції даються в координатах, центрованих на світі. Це необхідно для розуміння того, як інсульт та інші неврологічні порушення позначаються на можливостях орієнтації в просторі.