Астрономи виявили нову планету в сузір’ї Великої Ведмедиці

Знахідка – холодний гігант, який можна порівняти з Юпітером. Розповідаємо, чим цікава нова екзопланета.

Астрономи з Університету Миколи Коперника в Польщі виявили нову планету в сузір’ї Великої Ведмедиці. Її маса в 11 разів перевищує масу Юпітера. Ця планета обертається навколо своєї зірки за 14 років і перебуває на відстані шести астрономічних одиниць від неї. Температура на ній сягає -100 ℃.

За даними Phys.org, масивна знахідка розташована на північній стороні неба в сузір’ї Великої Ведмедиці в системі, що отримала позначення HD 118203.

«Ми не можемо бачити планету, але ми можемо виявити зірку, навколо якої вона обертається, за допомогою невеликого телескопа розміром всього 10 см. Фізичні параметри зірки аналогічні параметрам Сонця. Дані показують, що вона на 20% масивніша і вдвічі більша за нашу зірку. Цікаво, що вона вже завершила ту стадію еволюції, на якій зараз перебуває Сонце; у неї є «задній двір» на 5 мільярдів років позаду», – уточнюють експерти.

Раніше було встановлено, що в системі HD 118203 існує інша планета. Це був газовий гігант із масою, що відповідає приблизно двом масам Юпітера. Екзопланета здійснює оберт навколо зірки всього за шість днів.

Вивчивши HD 118203 більш детально, вчені дійшли висновку, що вони мають справу з ієрархічною планетною системою. «Це своєрідна конфігурація, в якій одна планета утворює тісну пару зі своєю зіркою, а друга планета обертається навколо цієї пари за орбітою, досить широкою, щоб ніби утворити ще одну пару з першою», – пояснює науковець Кшиштоф Годзьєвський, який провів докладні чисельні дослідження динаміки вивченої системи.

Обидві планети масивні й обертаються за досить витягнутими орбітами. Попри це, їхній взаємний гравітаційний вплив не дестабілізує систему в масштабах мільйонів років. «Ми показали, що це відбувається через ефекти, що випливають із загальної теорії відносності. Якби не ці ефекти, планети поводилися б як тремтячі пружини, постійно змінюючи форму своїх орбіт і орієнтацію в просторі», – додає експерт.

Ієрархічні системи, подібні до HD 118203, зустрічаються нечасто. Відомо всього близько дюжини таких систем. Вони дають змогу вченим досліджувати гіпотези формування масивних планет.

Тим часом у Землі незабаром з’явиться новий мінімісяць. Гравітація захопить крихітний астероїд, що прямує до нашої планети. Він побуде супутником Землі кілька місяців, а потім полетить геть.