Астрономи виявили смайлик на Марсі

Він утворений із солей, що залишилися на місці стародавнього озера.

Астрономи Європейського космічного агентства (European Space Agency, ESA) виявили незвичайне утворення на поверхні Марса, що нагадує смайлик. Вони з’ясували, що він складається з відкладень солі, що залишилася на місці стародавнього марсіанського озера. Передбачається, що смайлик може стати важливою підказкою в пошуках ознак життя, яке колись існувало на планеті. Про це повідомляє портал Live Science.

Повідомляється, що контур смайлика складається з хлористої солі, а очі утворені двома кратерами. Незвичайний малюнок вдалося зняти за допомогою орбітального апарату ESA ExoMars, який з 2016 року досліджує атмосферу Марса.

Сольові відкладення були виявлені завдяки інфрачервоним камерам, які роблять їх рожевими або фіолетовими. Загалом команда астрономів ідентифікувала 965 різних сольових відкладень діаметром від 300 до 3000 м.

Припускають, що смайлик виник на місці стародавнього озера, яке висохло мільярди років тому. Сольові відкладення можуть слугувати місцем для пошуку слідів стародавнього життя. Вода зникла з поверхні Марса приблизно 2-3 млрд років тому – тоді зникло його магнітне поле, що призвело до випаровування атмосфери та води. Дослідники вважають, що останні солоні озера могли стати притулком для мікробів. Сіль могла послужити «консервантом» для збереження їхніх останків протягом мільярдів років.

Водночас недавні відкриття показують, що води на Марсі було набагато більше, ніж вважалося раніше. У червні вчені повідомили про виявлення понад 150 тис. т крижаної води на вершинах вулканів Марса, а в серпні стало відомо про можливе існування підземного океану, здатного покрити планету шаром води в 1,6 км.

Раніше ESA показало нові кадри залишків колись найбільшого озера на Марсі – озера Еріданія. Знімки зроблені з борту космічного корабля Mars Express камерою високої роздільної здатності. Обриси й дно висохлої водойми на Червоній планеті видно в найдрібніших подробицях. Ділянка Марса, показана на знімках, відома як Caralis Chaos. У нижній правій частині кадру видно залишки старого озерного ложа, на топографічному плані його відзначили синім кольором. Межі цього ложа тягнуться від нижньої частини кадру до верхнього правого кута, огинаючи великий центральний кратер.

Кілька днів тому космічний телескоп «Джеймс Вебб» сфотографував кілька галактик, які набули незвичної форми знака питання. Така форма виникла через масивні об’єкти, які діють як лінза, збільшуючи та викривляючи зображення більш віддалених об’єктів. Одним із таких об’єктів стало скупчення MACS-J0417.5-1154, яке збільшило зображення кількох галактик. Астрономи зазначають, що такі незвичайні форми в космосі зустрічаються рідко.