Телескоп «Джеймс Вебб» сфотографував гігантський знак питання в космосі

Незвичайна фігура складається з кількох галактик.

Космічний телескоп «Джеймс Вебб» сфотографував кілька галактик, які набули незвичної форми знака питання. Це явище пояснюється рідкісною формою гравітаційного лінзування, коли гравітація великих об’єктів спотворює світло галактик на задньому плані, повідомляє портал Live Science.

Повідомляється, що такі форми виникають через масивні об’єкти, як-от галактики або їхні скупчення, які діють як лінза, збільшуючи і викривляючи зображення більш віддалених об’єктів. Одним із таких об’єктів стало скупчення MACS-J0417.5-1154, яке збільшує зображення кількох галактик. Астрономи зазначають, що незвичайні форми в космосі зустрічаються рідко.

«Ми знаємо тільки про три або чотири випадки подібних конфігурацій гравітаційних лінз у Всесвіті. Це робить знахідку особливо захватною», – сказав астроном з Університету Святої Марії в Новій Шотландії Гійом Депре (Guillaume Desprez). Він зазначив, що це відкриття демонструє великі можливості телескопа «Джеймс Вебб» порівняно з іншими телескопами.

Унікальна форма галактик дала змогу астрономам розглянути їх у подробицях. Об’єкт збільшений у п’ять разів, а чотири його копії формують вигнуту частину знака питання. П’ята галактика розташована окремо від основної фігури і являє собою «точку» знака запитання.

Лінзоподібні галактики розташовані приблизно за 7 млрд світлових років від Землі. Вони утворилися, коли вік Всесвіту становив приблизно половину його нинішнього віку. Дослідники вважають, що спостереження за галактиками допоможе вивчити процеси зореутворення у Всесвіті.

Ракету з орбітальним телескопом «Джеймс Вебб» було запущено в грудні 2021 року. Завдяки інфрачервоному обладнанню телескоп може дивитися в часі на 13,6 млрд років назад. Якщо «Габбл» бачив «дитинство» перших галактик, то новий апарат зможе подивитися на їхнє народження.

Інфрачервоне обладнання дає змогу телескопу зазирнути за межі видимого світла і дивитися крізь масивні хмари пилу і газу. Це дасть змогу вивчити раніше невидимі об’єкти та знайти, де народжувалися перші зірки. Крім цього, телескоп зможе шукати життя на екзопланетах, що обертаються навколо далеких холодних зірок, званих червоними карликами.

Раніше «Джеймс Вебб» сфотографував центр туманності NGC 1333, яка розташована приблизно за 1000 світлових років від Землі в сузір’ї Персея. Знімок допоміг ученим розгледіти шість нових «об’єктів-ізгоїв». Усі шість об’єктів є газовими гігантами, у п’ять-десять разів масивнішими за Юпітер. Один із цих об’єктів особливо цікавий, оскільки у нього є пиловий диск, що передбачає, що він міг би утворити свою власну мініпланетну систему.