Вчені пов’язали походження людини з кровосисними міногами

Кровосисні міноги виявилися предками людини.

Нове дослідження, опубліковане в журналі Nature Ecology and Evolution, розкриває несподіваний зв’язок між міногами та еволюцією хребетних, включно з людиною. Вчені виявили, що ці стародавні водні мешканці мають ключові клітинні популяції, які можуть пролити світло на походження хребетних тварин.

Міноги, відомі своїм кровосисним способом життя і характерним зубним апаратом, є одними з небагатьох збережених представників безщелепних хребетних. Ця група тварин колись домінувала в морях понад 400 мільйонів років тому, тоді як щелепні хребетні були рідкістю. Сьогодні ситуація кардинально змінилася, і міноги разом із міксинами залишаються єдиними живими свідками тієї епохи.

Дослідники провели порівняльний аналіз генів міног і водних жаб роду Xenopus, приділяючи особливу увагу генам, що регулюють популяцію стовбурових клітин нервового гребеня. Ця унікальна для хребетних група клітин відіграє ключову роль у формуванні різних тканин і структур, що було критично важливо для еволюційної диверсифікації хребетних.

Результати дослідження показали значну схожість у генетичному профілі обох видів, за винятком однієї суттєвої відмінності. У міног не спостерігалася експресія гена pou5 в клітинах нервового гребеня, що могло обмежити їхню здатність до формування головних структур і щелеп.

Це відкриття надає цінну інформацію про ранні етапи еволюції хребетних і може допомогти краще зрозуміти механізми, що лежать в основі розвитку складніших форм життя, включно з людиною.