Палеонтологи відкрили новий вид цератозавра

Палеонтологи виявили новий вид цератозавра, що змінює уявлення про еволюцію динозаврів.

Палеонтологи відкрили новий вид цератозавра, який отримав назву Kiyacursor longipes (киякурсор). Як повідомляє журнал Proceedings of the Royal Society B, це перший відомий вид цератозаврів з ранньої крейди Азії, що суттєво розширює наші знання про еволюцію та поширення цієї групи динозаврів.

Kiyacursor longipes мешкав на території сучасного Сибіру приблизно 121-113 мільйонів років тому. Цей невеликий хижак, довжиною близько 2,5 метрів, належить до сімейства ноазаврид – дрібних м’ясоїдних динозаврів з групи цератозаврів.

Відкриття киякурсора має велике значення для палеонтології. Воно розширює стратиграфічний діапазон цератозаврів в Азії на 40 мільйонів років та демонструє унікальні пропорції задніх кінцівок, що вказують на чудові бігові здібності цього виду. Крім того, киякурсор є частиною незвичайної екологічної спільноти, яка включала як прогресивні, так і архаїчні групи хребетних.

«Знахідка Kiyacursor longipes допомагає заповнити важливу прогалину в нашому розумінні еволюції цератозаврів в Азії, – зазначають дослідники. – Це відкриття свідчить про те, що ця група динозаврів мала ширше географічне та часове поширення, ніж вважалося раніше».

Фрагментарний скелет киякурсора було виявлено в Шестаково 1 Ілекської свити в Західному Сибіру. Знахідка включає шийні хребці, грудний пояс, плечову кістку та задні кінцівки.

Цератозавр Kiyacursor longipes
Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences (2024)

Особливий інтерес викликає будова стопи киякурсора, яка має так звану «страусову спеціалізацію» – велику третю плеснову кістку і сильно редуковану другу плеснову кістку. Це відрізняє його від інших швидких тероподів і вказує на конвергентну еволюцію з деякими іншими групами динозаврів.

Відкриття Kiyacursor longipes не лише розширює наші знання про різноманітність динозаврів, але й допомагає краще зрозуміти екологічні умови та еволюційні процеси, що відбувалися в ранньокрейдяний період на території сучасної Азії. Ця знахідка ще раз підтверджує, що світ доісторичних тварин продовжує дивувати вчених, відкриваючи нові сторінки історії життя на Землі.