Вчені дізналися, хто і коли одомашнив картоплю

Предки індіанців поширювали поживні плоди першими торговими маршрутами.

Картопля в Північній Америці з’явилася завдяки корінним народам, встановили вчені, вивчаючи геном сорту Four Corners (Solanum jamesii) – найдавнішого з одомашнених видів картоплі. У далекому минулому картопля поширювалася по всьому плато Колорадо шляхом торгових маршрутів.

Дослідники зібрали зразки ДНК сучасних популяцій Solanum jamesii в районі археологічних пам’яток та інших місць у Моголлонському краї в центральній Аризоні та Нью-Мексико. Їм вдалося з’ясувати, що картоплю, найімовірніше, перевозили й вирощували предки сучасних племен індіанців пуебло, хопі, зуні, тева, апачі та інших.

«Одомашнення рослини може початися з простого збору і пересадки для її вирощування в новому місці», – зазначила доктор Лісбет Лаудербек з Музею природної історії штату Юта.

Solanum jamesii містить удвічі більше білка, кальцію, магнію і заліза, ніж звичайна червона картопля. З однієї бульби можна виростити до 600 маленьких бульб усього за чотири місяці. Урожай цього сорту, ймовірно, високо цінувався в торгівлі між індіанцями, і картопля відігравала найважливішу роль у виживанні в зимовий період.

Сьогодні Solanum jamesii широко поширений по всьому Моголлонському краю, він приживається навіть у хвойних лісах. Сучасні представники виду досягають досить великих розмірів і поширюються скрізь. Цікаво, що стародавні популяції Solanum jamesii жили лише в межах 300 метрів від місць проживання людини.

Для розмноження статевим шляхом і для створення життєздатного насіння квіти картоплі мають запилюватися, без цього ж рослина клонує себе, вирощуючи генетичні копії. Solanum jamesii здатен клонувати себе навіть в умовах, далеких від ідеальних. Це створює певний «генетичний слід» походження кожної популяції, він часто зустрічається в картоплі, яку раніше перенесли в інше, менш заселене місце. Там «генетичний слід» зберігається протягом сотень поколінь.

Вчені вважають, що цей вид перевезли та виростили далеко від його природного центру поширення. Тепер вони планують проаналізувати конкретні послідовності ланцюжків генів, щоб розкрити походження інших якостей рослини, таких як морозостійкість. Картопля Four Corners поряд із кукурудзою, какао та агавою – свідчення впливу людини на формування різноманітності флори протягом тисячоліть, вважають дослідники.

Роботу опубліковано в American Journal of Botany.