Астрономи виявили найбільш ексцентричну планету в історії спостережень

Вона крутиться задом наперед по дивному еліпсоїді, практично виходячи за межі своєї сонячної системи.

Гарячий юпітер TIC 241249530 b, що рухається дивною витягнутою орбітою, розташований у 1100 світлових роках від Землі та майже «вилітає» за межі своєї зоряної системи. Вчені вже прозвали його «найбільш ексцентричною» планетою з усіх зафіксованих коли-небудь.

Гарячі юпітери – це газові гіганти, що обертаються по орбітах навколо своїх зірок ближче, ніж Меркурій обертається навколо Сонця. Наразі вони становлять менш як 10% усіх відкритих планет.

Система з гарячим юпітером TIC 241249530 b розташована за 1100 світлових років від Землі. Цей гігант обертається по орбіті, що дорівнює приблизно 2/3 орбіти Землі, вона робить повний оберт навколо зірки за 167 днів. Сама зірка TIC 241249530 на 27% більша за наше Сонце.

Разом з тим у цієї планети виявилися кілька дивацтв, йдеться у статті Nature. Планета під час обертання навколо зірки наближається до неї на відстань у 10 разів ближче, ніж Меркурій наближається до Сонця, а потім відлітає на відстань, яка перевищує орбіту Землі навколо Сонця.

Термін, що позначає зміну орбіти планети від кругової, в астрономів називається ексцентриситетом. Ексцентриситет TIC 241249530 b становить 0,94. При цьому ексцентриситет, що дорівнює 1 або більше, означає, що об’єкт залишає зоряну систему.

Також цей газовий гігант обертається в протилежний бік від своєї зірки, на відміну від усіх планет Сонячної системи, чиє обертання синхронізоване із Сонцем.

«Ми вважаємо, що, коли ця планета формувалася, це був холодний світ. Але через неймовірну орбітальну динаміку приблизно через мільярд років він стане «гарячим юпітером» із температурою в кілька тисяч кельвінів», – сказала доктор Сара Міллхолланд із Массачусетського технологічного інституту.

Уже зараз у цієї планети мають бути радикально відмінні пори року, а її атмосфера буквально розжарюється під час проходу поруч із зіркою.

Орбіта цього газового гіганта навряд чи здатна допомогти в пошуку універсальної відповіді на питання про походження всіх «гарячих юпітерів», проте вона може наштовхнути на її розгадку. Зірку, навколо якої обертається TIC 241249530 b, супроводжує маленька зірка-компаньйон, саме з цієї причини планета може мати таку дивну орбіту і напрямок обертання.