Астрономи виявили воду в атмосфері розпеченої екзопланети

Міжнародна команда астрономів виявила на екзопланеті Смертріос присутність води в її атмосфері. Цей факт укупі з іншими виявленими характеристиками кидають виклик сучасним моделям формування планет, повідомляє Space.com.

Планету названо на честь галльського бога війни. Є у неї й інша, офіційна назва – HD 149026 b. Це позасонячна планета, яка обертається навколо своєї жовтої карликової зорі, оточена блакитним гало. Останнє і вказало на присутність води. Уся система розташована приблизно за 247 світлових років від Землі. Інопланетний світ перебуває за 5,7 мільйона кілометрів від своєї батьківської зірки та робить один оберт навколо неї менш ніж за три земні дні.

Радіус цього світу становить приблизно три чверті радіуса Юпітера. Смертріос класифікований як «гарячий Сатурн». Ця планета вважається одним із найбільш «металевих» світів за всю історію спостережень. Це ще й розпечений світ, на якому, як передбачалося, вода існувати не може.

Однак у рамках нового дослідження астрономи виявили наявність води в атмосфері планети, сам процес формування якої для вчених є загадкою.

Смертріос розташований дуже близько до своєї зірки. Це означає, що планета приливно заблокована – одним своїм боком вона завжди повернута до зірки, і на денному боці температура сягає 1420 градусів за Цельсієм. Порівняно з нею нічний бік відносно прохолодний, він завжди звернений до відкритого космосу.

Спостереження за допомогою космічного телескопа Джеймса Вебба показали, що металічність планети, тобто частка металів щодо водню, набагато вища, ніж у більшості інших відомих науці «гарячих Сатурнів» і більших «гарячих Юпітерів».

«Це співвідношення також набагато більше для Смертріоса, ніж для гігантів сонячної системи Юпітера і Сатурна, – зазначає співавтор дослідження Саєд Алі Рафії з Токійського університету. – Ця планета представляє особливий інтерес, оскільки вона є одним із найбагатших на метали й найщільніших газових гігантів, про які ми знаємо на цю мить».