Астрономи виявили екзопланету, де ніч на 200°C гарячіша за день

Телескоп «Джеймс Вебб» виявив значну різницю температур в атмосфері екзопланети.

Астрономи, використовуючи космічний телескоп «Джеймс Вебб», підтвердили давню гіпотезу про суттєві відмінності між ранковою та вечірньою атмосферою екзопланети WASP-39 b, також відомої як Бокапрінс. Результати дослідження опубліковані в журналі Nature.

WASP-39 b – це гігантська планета, розташована на відстані близько 700 світлових років від Землі. Її діаметр у 1,3 раза більший за Юпітер, але маса подібна до Сатурна. Планета перебуває в приливному захопленні своєї зірки, тобто завжди повернута до неї одним боком.

Спектрограф ближнього інфрачервоного діапазону (NIRSpec) телескопа «Вебб» виявив різницю температур між двома півкулями планети. Дослідники проаналізували спектр пропускання в діапазоні від 2 до 5 мікрометрів, вивчаючи термінатор екзопланети – межу між денним і нічним боками.

Ключові моменти дослідження

1. Температурна різниця: вечірня область атмосфери виявилася на 200°C теплішою за ранкову. У зоні «вічного ранку» температура тримається на рівні 600°C, а у вечірній області – 800°C.
  2. Хмарний покрив: ранкова частина планети більш хмарна порівняно з вечірньою.
  3. Атмосферна циркуляція: виявлено, що циркуляція газу навколо планети є основною причиною різниці температур. Гарячий газ з денного боку переміщується через вечірній термінатор на нічний бік.
  4. Швидкість вітрів: значні відмінності в температурі та тиску призводять до виникнення потужних вітрів, швидкість яких може досягати тисяч кілометрів на годину.

Це дослідження не лише підтверджує попередні гіпотези, але й надає нові детальні дані про атмосферну динаміку екзопланет. Воно демонструє потужність телескопа «Джеймс Вебб» у вивченні далеких світів та розширює наше розуміння різноманітності планетних систем у Всесвіті.