Шведський стартап Sinonus розробляє новий вид багатофункціонального вуглецевого волокна для комерційного використання. Як повідомляє видання New Atlas, цей інноваційний композит зможе виконувати подвійну роль – структурного силового елемента та накопичувача електроенергії, дозволяючи відмовитися від громіздких акумуляторних блоків.
Ідея створення структурних композитів, здатних акумулювати енергію, вже деякий час розвивається у Шведському технологічному університеті Чалмерса. Вченим вдалося знайти вид вуглецевого волокна з ідеальним поєднанням електропровідності та міцності, на базі якого був створений прототип «безмасової» вуглецевої батареї.
У 2022 році університет разом з венчурною фірмою Chalmers Ventures виділив цей проєкт в окрему компанію Sinonus, яка позиціює себе як розробник «багатофункціональних» матеріалів для економії ресурсів.
Застосування вуглецевих композитів, що виконують функції акумулятора, дозволить значно знизити вагу, наприклад, електромобілів шляхом відмови від важких акумуляторних батарей. При цьому вони зможуть запасати власну енергію в самій конструкції авто.
На початку 2023 року Sinonus призначила нового гендиректора Маркуса Зеттерстрема для комерціалізації технології. Хоча працездатність концепції вже доведена в лабораторних умовах на пристроях з низьким енергоспоживанням, для досягнення промислових масштабів потрібно значно збільшити потужність.
У компанії визнають, що накопичення в вуглецевому волокні може бути менш ефективним, ніж у звичайних батареях. Проте на рівні всієї системи очікуються великі переваги через відмову від громіздких акумуляторів. За дослідженнями, такі композити можуть збільшити запас ходу електрокарів на 70%.
Також низька концентрація енергії зменшує ризик перегріву та збоїв, характерних для літій-іонних батарей. Вартість технології поки не розголошується. Sinonus вбачає широкі перспективи застосування в електротранспорті, авіації та вітроенергетиці.