Астрономи вперше виявили іній на екваторі Марса

Сенсаційне відкриття зробили астрономи з Європейського космічного агентства (ЄКА) під час спостереження за Червоною планетою. Як повідомляє видання Space.com, за допомогою орбітальних апаратів ExoMars Trace Gas Orbiter та Mars Express вони вперше зафіксували відкладення водяного льоду – інію на екваторі Марса.

Раніше вважалося, що в цьому регіоні планети, еквівалентному тропікам на Землі, водяний лід існувати не може через сонячне світло та розрідженість атмосфери. Однак несподівано морозні плями виявили на вершинах вулканічного масиву Фарсіда – найбільшого вулканічного регіону Марса з рекордною для Сонячної системи горою Олімп заввишки 29,9 км.

«Ми думали, що навколо екватора Марса не може утворитися іній, але виявилося – може», – зазначив Адомас Валантінас, дослідник з Бернського університету.

Попри невелику товщину в одну соту міліметра, площа виявленого інію вражає. За розрахунками вчених, його вистачило б, щоб заповнити водою 60 олімпійських басейнів.

Причиною утворення інію на екваторі Марса, ймовірно, є своєрідний мікроклімат у западинах-кальдерах на вершинах вулканів регіону Фарсіда. Потоки вітру підіймають вологе повітря з поверхні, яке потім конденсується на висоті.

«Цей іній здається осідає у затінених кальдерах з нижчими температурами», – пояснив Ніколас Томас, керівник місії ExoMars.

Відкриття інію на екваторі Червоної планети стало несподіванкою і матиме велике значення для подальшого моделювання клімату та вивчення Марса.