Вчені виявили в людському мозку «симулятор» майбутніх подій

Науковці розкрили нейронні механізми планування в мозку.

Міжнародна команда нейробіологів на чолі з ученими з Нью-Йоркського університету розкрила нейронні механізми, залучені в процесі планування майбутніх дій. Результати дослідження, опубліковані в журналі Nature Neuroscience, показують, що префронтальна кора мозку діє на кшталт «симулятора», прораховуючи можливі сценарії.

Як пояснює один з авторів статті Марсело Маттар, префронтальна кора начебто «подумки перевіряє потенційні дії, використовуючи когнітивну карту», що зберігається в гіпокампі. Глибше розуміння цих механізмів може покращити лікування розладів, які впливають на здатність ухвалювати рішення.

Для дослідження нейробіологи розробили обчислювальну модель, що прогнозує активність мозку під час планування. Комп’ютерна симуляція успішно відтворила обмін даними між префронтальною корою та гіпокампом – можливість, яка дозволяє людям швидко адаптуватися до нового середовища.

Вчені перевірили модель за допомогою поведінкових та нейронних даних. В експерименті з людьми вони оцінювали, як учасники переміщуються віртуальним лабіринтом і скільки часу витрачають на роздуми перед кожним кроком. Мозкова активність відображала більші затримки на вибір дії під час складних ситуацій.

Для підтвердження передбачень моделі щодо ролі гіпокампа дослідники проаналізували нейронні записи щурів, які рухалися фізичним лабіринтом, схожим на комп’ютерний. Реакції тварин нагадували симуляції моделі.

За словами авторів, це дослідження надало фундаментальні дані про те, як мозкові ланцюги дозволяють прораховувати майбутні події і приймати рішення на основі цих розрахунків. Розуміння таких нейронних механізмів планування відкриває перспективи для нових підходів у лікуванні розладів прийняття рішень.