Учені з’ясували, скільки зірок гасне в Чумацькому Шляху щороку

Щороку в галактиці Чумацький Шлях зникає приблизно дві зірки.

Фахівці Інституту пошуку позаземного розуму (SETI) вирахували, скільки зірок на рік гасне в нашій галактиці Чумацький Шлях. За словами вчених, наперекір здавалося б простому запитанню, дати на нього точну відповідь виявилося досить складно. Дослідження опубліковано на порталі Live Science.

Як пояснив науковий співробітник SETI Джеймс Де Бьюзер, зірки закінчують свій життєвий шлях по-різному. У загальному сенсі це означає зупинку процесу термоядерного синтезу, під час якого водень перетворюється на гелій усередині ядра світила.

Для зірок малої маси ядерний синтез закінчується, коли весь водень у ядрі зірки перетворюється на гелій. Без тепла і зовнішнього тиску зірка колапсує сама в себе.

Під час колапсу тиск на ядро стає настільки сильним, що гелій, який залишився, починає переходити у вуглець і виділяти енергію. Зовнішня атмосфера зірки роздувається і стає червонуватою, утворюючи так званий червоний гігант. Зрештою атмосфера розсіюється, залишаючи тьмяне ядро, відоме як білий карлик. Така доля чекає на 97% зірок Чумацького Шляху, включно з нашим Сонцем.

Для зірок у вісім і більше разів масивніших за Сонце згасання протікає інакше. Вони синтезують у своїх ядрах все більш і більш важкі елементи, стаючи настільки масивними, що не можуть чинити опір власній гравітації. У результаті відбувається величезний вибух, званий надновою. Після цього світило перетворюється або на нейтронну зірку, або на чорну діру.

Згідно зі спостереженнями, наднові спалахують у нашій галактиці один або два рази за 100 років, проте на Землі подібне явище востаннє спостерігали понад 400 років тому. Такі події складно реєструвати через форму Чумацького Шляху і щільні газопилові хмари.

Як показали обчислення, щороку в Чумацькому Шляху в той чи інший спосіб гасне близько 1,9 зірки, а за 100 років показник становить майже 53 світила. При цьому загальна кількість зірок у нашій галактиці оцінюється в межах від 100 млрд до 400 млрд.