Учені виявили смертоносну особливість чорних дір

Астрофізики провели дослідження джетів – струменів частинок плазми – чорних дір і дійшли незвичайних висновків. Виявилося, багато з них можуть швидко змінювати свій напрямок, впливаючи на долю окремих зоряних систем і цілих галактик.

Як правило, поява джетів пов’язана з надпотужними магнітними полями певних космологічних об’єктів. Розігріті потоки плазми прямують до полюсів і викидаються назад у космос, нерідко стаючи основою для формування нових зірок.

Проте, на відміну від нейтронних зірок, які найчастіше мають масивні джети, чорні діри не мають власних магнітних полів – їх створюють акреційні диски з матерії, що обертається навколо них і поступово падає за горизонт подій.

У новому дослідженні астрофізики вивчили поведінку джетів 16 надмасивних чорних дір, розташованих у центрі різних галактик. Близько третини вивчених струменів плазми радикально змінили свій напрямок за останні 10 мільйонів років, а деякі й зовсім «розвернулися» майже на 90 градусів за мільйон років.

З урахуванням того, що вік багатьох чорних дір становить понад 10 мільярдів років, ці зміни відбуваються (зрозуміло, за астрономічними мірками) дуже швидко, несучи небезпеку для зоряних систем, що знаходяться поблизу смертоносних об’єктів. Це явище в якомусь сенсі нагадує зірки смерті зі всесвіту Star Wars, які потужними променями могли руйнувати цілі планети.

Цілком імовірно, що не останню роль у цій динаміці відіграє як власне обертання чорних дір, про яке ми писали раніше, так і нестабільність акреційних дисків, частина речовини яких постійно падає за горизонти подій або викидається назад у космос потужними магнітними полями.