Учені виявили «дволику» планету з гіперзвуковими вітрами

На планеті WASP-43b вирують урагани зі швидкістю вітру до 2500 м/с.

Міжнародна група астрономів зі США, Австрії, Канади та інших країн виявила екзопланету WASP-43b, розташовану за 280 світлових років від Землі. Інтерес учених викликали екстремальні погодні умови цього світу. Дослідження опубліковано в науковому журналі Nature Astronomy.

WASP-43b належить до типу гарячих газових гігантів. Планета порівнянна за розмірами з Юпітером, але вдвічі випереджає його за масою. Вона розташована дуже близько до своєї зірки, через що обертання планети заблоковано приливними силами світила. Тому один бік гіганта постійно звернений до зірки, а на другому панує вічна ніч.

Сонячний бік екзопланети нагрівається до 1260 °C. Через різницю температур із «нічною» півкулею, на WASP-43b вирують вітри немислимої для Землі сили. Їхня швидкість може досягати 9000 кілометрів на годину, або 2500 метрів на секунду – більш ніж у сім разів перевищуючи швидкість звуку в атмосфері нашої планети.

Щоб оцінити кліматичні умови на планеті, дослідники використовували прилад середнього інфрачервоного діапазону на космічному телескопі «Джеймс Вебб» (JWST).

Вимірювання JWST також виявили хімічний склад WASP-43b, який включає водяну пару, але не містить метану. Метан зазвичай виробляється на планетах цього типу в результаті реакцій між воднем і окисом вуглецю, але вітри планети можуть переносити цей метан на денну сторону планети, де він руйнується жорстким випромінюванням батьківської зірки.