Астрономи виявили гігантську чорну діру недалеко від Землі

Вона є найбільшою відомою чорною дірою в нашій Галактиці, що утворилася під час колапсу зірки.

Аналізуючи дані місії Європейського космічного агентства «Gaia», астрономи виявили чорну діру, розташовану за 2 тисячі світлових років від Землі в напрямку сузір’я Орел. Подальші спостереження за допомогою наземних телескопів дали змогу визначити її масу, яка виявилася разючою – 33 сонячних, – це в півтора раза більше, ніж у попереднього рекордсмена. Про відкриття повідомляється в журналі Astronomy & Astrophysics.

«Чорні діри зоряної маси утворюються внаслідок колапсу зірок, і ті, що раніше були виявлені в межах Чумацького Шляху, в середньому в 10 разів масивніші за Сонце. Навіть найбільша відома раніше чорна діра зоряної маси в нашій Галактиці, Cygnus X-1, містить лише 21 масу Сонця. Це робить нашу знахідку винятковою», – розповідають автори дослідження.

Виявлена чорна діра отримала позначення Gaia BH3. Її відкриття стало можливим завдяки наявності у неї зірки-компаньйона, чиї спостереження дали змогу не тільки виявити й точно визначити масу чорної діри, а й перевірити деякі теоретичні передбачення.

«Зірки в парах, як правило, мають схожий склад, а це означає, що компаньйон виявленої чорної діри містить важливі відомості про її праматір», – зазначили автори дослідження.

За межами Чумацького Шляху відкрито чимало настільки ж масивних чорних дір зоряної маси. Теоретичні передбачення свідчать про те, що вони можуть утворитися внаслідок колапсу зірок, у хімічному складі яких дуже мало елементів важчих за водень і гелій. Вважається, що ці так звані бідні металом зірки втрачають менше маси за час свого життя і, отже, після їхньої смерті залишається більше матеріалу для утворення великих чорних дір.

«Раніше доказів прямого зв’язку бідних металом зірок із чорними дірами великої маси не було. Але спостереження за компаньйоном чорної діри Gaia BH3 показали – він є зіркою з дуже низьким вмістом металів. Це свідчить про те, що зірка, чий колапс призвів до появи Gaia BH3, також була бідна на метали, як і передбачалося», – підсумовували автори відкриття.