Астрономи вперше виявили далеку суперземлю з вічно денною півкулею

Міжнародна група вчених зробила унікальне відкриття – вперше в історії спостережень виявлено екзопланету земного типу, що перебуває в стані приливного захоплення. Як повідомляє науковий журнал The Astrophysical Journal, одна півкуля суперземлі LHS 3844b завжди звернена до зірки, через що на ній панують нескінченний день і незмінна ніч.

Досліджуючи дані космічного телескопа Spitzer, астрономи проаналізували світло, відбите від поверхні екзопланети LHS 3844b. Це дозволило розрахувати різницю температур між двома півкулями та визначити незвичний стан планети – приливне захоплення.

«Одна півкуля цієї суперземлі завжди опалюється сяйвом зірки, а на іншій панує вічна ніч. Це перша підтверджена планета земної групи, що перебуває в такому стані», – наголошують автори відкриття.

LHS 3844b – це екзопланета радіусом 1,32 радіуса Землі, що обертається навколо червоного карлика з періодом близько 11 годин. Вона розташована на відстані приблизно 48,5 світлових років від нашої Сонячної системи. Вчені вважають, що відкриття свідчить про існування значно більшої кількості подібних «вічно освітлених» планет у Чумацькому Шляху.

Припускається, що подібний стан непридатний для життя у звичному сенсі, проте на кордоні між освітленою та темною півкулями можуть існувати сприятливі умови. Водночас більшість експертів схиляється до думки, що подібні екзопланети непридатні для появи та розвитку життєвих форм.

Феномен приливного захоплення виникає внаслідок потужних гравітаційних взаємодій між планетою та материнською зіркою. Ця перша підтверджена знахідка суперземлі в стані приливного захоплення відкриває нові можливості для глибшого вивчення процесів формування і розвитку позасонячних планетних систем.