Астрономи знайшли квазар, яскравіший за Сонце у 500 трильйонів разів

Астрономи виявили квазар J0529-4351, який виявився найяскравішим з відомих об’єктів у Всесвіті. Його яскравість у 500 трильйонів разів перевищує яскравість Сонця. На думку вчених, джерелом колосальної енергії квазара є надмасивна чорна діра, яка щодня поглинає речовину масою, що можна порівняти з масою Сонця.

Квазари – це галактичні ядра, де газ і пил, що падають у надмасивну чорну діру, вивільняють енергію у формі електромагнітного випромінювання.

Квазар був уперше помічений 2022 року групою астрономів під керівництвом Крістіана Вольфа з Австралійського національного університету в Канберрі. Аналізуючи дані космічного телескопа Gaia, вчені виявили цей надзвичайно яскравий об’єкт, який раніше був помилково класифікований як зірка. Подальші спостереження на Дуже великому телескопі (Very Large Telescope, VLT) у Чилі підтвердили, що J0529-4351 справді є найяскравішим об’єктом із відомих у Всесвіті.

Використовуючи спектрометр на VLT, астрономи проаналізували світло, що виходить від квазара, і з’ясували, що основна його частина випромінюється акреційним диском чорної діри. Це дало змогу визначити, що квазар J0529-4351 є чорною дірою у Всесвіті, яка зростає найшвидше. Вона щорічно поглинає масу, еквівалентну 413 масам Сонця, або більше ніж одне Сонце на день.

За оцінками вчених, маса чорної діри в центрі квазара становить від 5 до 50 мільярдів мас Сонця. Попередній рекордсмен за яскравістю, виявлений 2018 року, поступався J0529-4351 майже вдвічі. За словами Крістіана Вольфа, новий квазар, найімовірніше, надовго залишиться найяскравішим об’єктом, адже небо вже детально досліджено за допомогою великих зоряних каталогів.

Акреційний диск квазара J0529-4351 є найширшим з відомих на сьогодні. Його розмір становить 7 світлових років (відстань, яка приблизно в 15 000 разів більша за відстань від Сонця до орбіти Нептуна). Це дає унікальну можливість отримати пряме зображення чорної діри в центрі квазара і точно виміряти її масу, вважає Крістін Дон із Даремського університету у Великій Британії. Найближчими роками після модернізації спектрографічних інструментів телескопа вчені зможуть отримати детальніші дані про квазар.